Medycyna i sport – jak się ze sobą łączą?

przez kuba
304 wyświeltenia

Sport to zdawałoby się samo zdrowie. Przeczą temu poważne kontuzje u zawodowców, ale większość osób fizycznie wysila się wyłącznie w stopniu amatorskim. Co warto wiedzieć na temat sportu i jego wpływu na organizm?

Endorfiny, których „nie kupisz”

Każdy ruch jest dla ciała bodźcem do wydzielania endorfin. Wspomagają one szczęście i zapobiegają poważnym dolegliwościom zdrowotnym. Właśnie dlatego po siłowni rozpiera nas dodatkowa energia. Drugą składową tego procesu jest tzw. „zejście” na drugi dzień, któremu mogą towarzyszyć zakwasy.

Wspomniane są efektem zbyt mocnego eksploatowania ciała, które nie dostosowało mięśni do dawki ćwiczeń. Jak uniknąć zakwasów? Właściwie to zadanie nieosiągalne, o ile na siłowni miało się długą przerwę. Wspomóc może nas białko oraz suplementy, ale najlepiej sprawdzi się odpowiedni dobór intensywności (stopniowe wdrożenie).

Ochrona przed kontuzjami

Ciała nie powinno się przeciążać. Wiedzą o tym wszyscy, ale kontuzje to chleb powszedni dla sportowców. Skąd u nich taka ignorancja?

Wynika w głównej mierze z ograniczonych możliwości organizmu. Rywalizacja w większości sportów sprawia, że dajemy z siebie ponad sto procent. Łatwo w takich chwilach o nieuwagę.

Przed kontuzjami uchronić może nas suplementacja oraz właściwy dobór stroju. Ochraniacze przydadzą się piłkarzom, a także siatkarzom. Tenisiści często korzystają z plastrów usztywniających. W przypadku bólu, należy zaprzestać czynności i skupić się na regeneracji. Nawet drobne skręcenie może doprowadzić finalnie do poważnych problemów ze stawem, o ile będzie ignorowane.

Stres w sporcie

Swoją cegiełkę w sporcie dokładają także bukmacherzy. Na pozór ciężko połączyć zdrowie i obstawianie meczów. Niestety, ale widmo wygranej i przegranej potrafi zszargać nerwy.

Warto stawiać zakłady z głową oraz świadomością, że to ryzyko inwestycyjne. Skrajni obstawiający, próbują się „odegrać” za wszelką cenę i popadają tym samym w hazard. Towarzyszy temu depresja i stres, które przyspieszają tempo starzenia organizmu.

Sporty indywidualne

Dla przeciętnego Kowalskiego najważniejsze jest samo pojęcie ruchu. Godzina dziennie zapewni właściwą kondycję, masę ciała oraz pozwoli na uwolnienie endorfin. Doskonałym miejscem do szlifowania kondycji okaże się basen.

Sporty wodne są niedoceniane, ale obecność akwenu wodnego wpływa na lekkość treningu. Poza tym to świetne ćwiczenie wydolnościowe. Innymi zalecanymi sportami indywidualnymi będzie jazda na rowerze, szybki marsz oraz łyżwiarstwo. W ostatnim przypadku warto odpowiednio dobrać sprzęt, aby nie skazać się na wizytę u ortopedy. Zbyt luźne zapięcie może przeciążyć staw skokowy.

Podsumowanie

Sport jest obecny w życiu każdego z nas. Poprawia kondycję, pozwala zadbać o prawidłową wagę, a także redukuje stres. Największym zagrożeniem dla sportowców są skrajności. Nie warto poświęcać czasu na zbyt intensywne ćwiczenia. Lepiej dla zdrowia odstawić również nadmierną agresywność w kontaktowych meczach.

Duże pieniądze i sport mogą wiązać się ze stresem. Nie będzie tak jednak zawsze. Wielu graczy obstawia zdarzenia w sposób rekreacyjny za środki przeznaczone stricte na grę. Zdrowe podejście pozwala zachować spokój ducha i ogranicza wpływ na kondycję psychiczną.

Oceń nas!

ZOBACZ RÓWNIEŻ